marți, 14 iulie 2015

Crima si pedeapsa de Feodor Mihailovici Dostoievski

crima-si-pedeapsa_1_fullsizeCrimă și pedeapsă – Feodor Mihailovici Dostoievski

Un student sărac din provincie, pe nume Raskolnikov, încearcă din răsputeri să îşi continue studiile, dar este biruit de lipsa banilor. Astfel, începe să prezinte toate simptomele unui început de depresie: nu se interesează de igienă şi de ce se petrece în jurul lui, evitând contactul cu oamenii. Presiunea este cu atât mai mare cu cât, mama şi sora lui au făcut deseori eforturi financiare pentru el şi au așteptări. Din disperare, sora lui vrea să accepte martirajul unei căsnicii din interes cu un bărbat avut şi de două ori mai mare ca ea. Ajuns la limita subzistenței, îl încearcă gândul de a săvârși o crima pentru a căpăta câțiva bani. Asistăm la decăderea unui om metamorfozat de lipsuri, de mizerie şi de griji. Împins de haosul în care se află, acționează aproape inconștient. Realitatea îi dă fiori si preferă să se complacă în starea de letargie si aiureală produsă de friguri, pentru a nu-i mai simți gustul rece. Preferă să doarmă, să uite, să stea în nesimțire ca sa nu mai știe, să nu mai simtă grijile care îi întunecă zorile.

În tot acest zbucium, îl întâlnim pe Razumihin, un prieten de nădejde, șugubăț şi cu o inimă mare, sărac şi el, care se încăpățânează să îi poarte de grijă chiar şi când este respins din mândrie de prietenul său. Un tip inteligent, înzestrat cu un spirit de observaţie foarte ascuţit, realizează înaintea anchetatorilor că acuzații nu sunt vinovați, fără să știe că prietenul său se face vinovat de crimă. De parcă toate astea nu ar fi de ajuns, își face apariţia şi candidatul la mâna surorii sale, un tip pe care nici unul nu îl agreează. Aşadar, cumnatul este un om cu funcţie, vanitos şi pretenţios, care doreşte să ia de soţie o fată simplă, plină de virtuţi, neapărat săracă, care să îi asigure o accedere mai lină spre statutul social mult jinduit. O astfel de femeie îi făcea cinste, căci ar fi fost admirat datorită ei ca şi pentru o bijuterie purtată cu mândrie.

Ca şi celelalte romane ale lui Dostoievski, acesta este o confesiune. Momentele cheie ale operei sunt destăinuirile, frământările personajelor sau poate chiar ale lui. Nu putem şti cu certitudine acest lucru, dar ce mai contează dacă este o ficţiune romanescă sau o confesiune în adevăratul sens al cuvântului? Scriitura este percutantă. Realizezi că o carte este bună fiindcă îţi trezeşte reacţii prin tablourile intrigante ale personajelor şi ale orașului, autorul găsind frumuseţea şi în lucrurile simple, triste, murdare.

Regăsim câteva teorii interesante ale autorului, ce îi sunt atribuite personajului Raskolnikov. Printre acestea, mi-a trezit interesul îndeosebi cea care conferă legitimitate unei crime deoarece „…Crima este protestul individului împotriva unei proaste orânduiri sociale” şiŞi dacă un astfel de om, pentru ideea lui, ar trebui să verse sânge, să treacă peste cadavre, conştiinţa lui, după părerea mea, ar trebui să-i poată permite s-o facă, proporţional, fireşte, cu ideea, cu amploarea ei.” Susţinerea acestei teorii vine pe fondul crizei sociale, politice şi spirituale ale Rusiei secolului al XIX-lea. Tulburat de ceea ce se întâmpla în acea perioadă, Dostoievski plămădeşte un personaj care consideră că a comis crima din considerente umanitare, drept de care se bucură un conducător, şi nu un om de rând „Eu n-am ucis un om, am ucis un principiu!”, „Am vrut sa fiu un Napoleon si de aceea am ucis. Acum pricepi?”. Ajuns în Siberia, Raskolnikov nu este chinuit de vină, ci consideră că trebuie să se supună destinului orb şi absurd. Nu simte remuşcare, dar este chinuit de dispreţul pentru slăbiciunea de care a dat dovadă, predându-se.

La momentul în care Dostoievski scrie acest roman, trece prin momente grele. Perioada petrecută în Siberia a avut urmări asupra psihicului autorului, întrucât are predispoziţia de a face uz de aceea experienţă traumatizantă. Ca şi personajul său, autorul a suferit datorită ipostazei în care se afla: intelectualul fără resurse, aflat într-un mediu inadecvat lui, ce simte pe propria-i piele ce înseamnă ura ţăranilor faţă de boieri. Practic, istoria personajului Raskolnikov începe din perioada petrecută in ocnă sau poate de mă devreme, astfel că sorgintea acestui personaj comportă veleități istorice, personale şi literare. Se crede că personajul Raskolnikov a îmbrăcat de fapt (şi) haina unui criminal intelectual din Franţa.
De asemenea, crizele de epilepsie de care suferea se fac simţite prin modul în care uneori firul narativ se pierde pentru puţin pentru a face loc altor întâmplări. În plus, în „Amintiri din casa morţilor” există o scenă care este repovestită în opera de faţă, referitoare la deținutul care citea Biblia noaptea şi din nimic, aruncă o cărămidă în capul unui inspector, fără a-l nimeri, doar cu scopul de a „pătimi”. Dostoievski propovăduieşte ideea de suferinţă, o suferință ca un fel de purgatoriu.

Dacă nu aţi citit încă această operă, vă invit la o capodoperă clasică, plină de esenţă. Lectură plăcută!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu